Regjeringen nedprioriterer EUs antiterrorarbeid

kommentarer 49 kommentarer

I dag kl. 16 møtes alle justis- og innenriksministre i EU-landene til hastemøte i Brussel. Belgiske innenriksministeren Jan Jambon skal gi en statusoppdatering om terrorsituasjonen til sine 28 EU-kollegaer.  Alle tar turen til Brussel for å vise at EU-landene står samlet mot terror. De vil også uttrykke sin støtte og solidaritet med Belgia i denne svært tragiske og dramatiske situasjonen etter bombeeksplosjonene tirsdag 22. mars som kostet over tretti menneskeliv.

Da det er et såkalt uformelt møte har det nederlandske formannskapet i EU invitert Norge til å delta. Fra regjeringshold opplyses det at Norge ikke stiller på politisk nivå men sender EU-ambassadøren i Brussel til å ta referat fra møtet. Årsaken er at møtet ikke prioriteres av justisminister Anders Anundsen. 

I den diplomatiske verden er dét å la seg representere på embetsmannsnivå i et ministermøte ensbetydende med å sende et klart signal om at politikkområde ikke vies politisk prioritet.

Man kan spørre seg hvorfor Regjeringen ønsker å sende et slikt signal til et land og et samarbeid som står oss så nært og er helt vesentlig for vår egen sikkerhet?

Vår tur  vår mulighet

Etter 22. juli-terroren stod alle EUs justisministre i ett minutts stillhet for å vise respekt for Norge. Men når det er vår tur til å vise respekt, så prioriterer vi heller Påskeferie?

Som medlem av Schengen-avtalen bør det være unødvendig å presisere hvor viktig det er for Norge å kunne delta i de politiske diskusjonene om hvilke tiltak EU skal igangsette. Alle tiltakene vil gjelde Norge.

Forslag om Sikkerhetsunion

Det nederlandske formannskapet opplyser at møtet vil først og fremst dreie seg om å evaluere den spente situasjonen i Belgia og Europa forøvrig. Deretter vil det bli en tour de table,  dvs en runde rundt bordet for å høre synspunkter og erklæringer fra alle landene. Det er under denne diskusjonsrunden forslaget om en ny sikkerhetsunion vil bli presentert.

I EU-samarbeidet er det Kommisjonen som legger frem formelle forslag for vurdering og vedtak av EUs ministre og Europaparlamentet. Men forslagene kommer som oftest på basis av politiske signaler fra nettopp EUs statsråder. For et ikke-medlem som Norge er dette møtet en anledning til å for én gangs skyld delta i slike politiske diskusjoner og bidra til å sende klare signaler til Kommisjonen om hva man ønsker og forventer av EU-traktatens vokter.

Uverdig

I øyeblikket Europa står på bristepunktet av terror og press fra flykninger, har Regjeringen gitt et klart signal til omverden som er oss lite verdig. Uttrykket aktiv europapolitikk er vel neppe verdt papiret det står på.   

 

 

49 kommentarer

Erik

24.03.2016 kl.13:21

Nå er det vel vanligvis slik at embetsmenn er dyktigere referatskrivere enn justisministere...

Bente Jørgensen

24.03.2016 kl.13:21

Jeg er sikker på at det blir flere kreative møter etter påske.

Ingen vet noe om hvilket arbeidspress Anundsen har hatt før påske.

Ønsker ham en riktig god og avslappende påskeferie!

JennyO

24.03.2016 kl.13:24

Ja, for Norge, med sin "EØS-status" ville hatt mye å si i EUs møter, ikke sant? Stor påvirkningskraft?

Dette er et av de tilfellene vi ser konsekvensene av å velge å stå utenfor EU. Alt de bestemmer vil allikevel gjelde Norge, men vi har ingen stemmerett. Så hvorfor reise ned for å vise oss frem? "Se, vi har også sympati med dere"?

Jeg mener, om du virkelig må reise til Brussel for å vise sympati, så er det VELDIG mange av oss som ikke er særlig sympatiske.

Det norske folk tok et valg. "Vi vil være en del av Europa, men vi vil ikke være med i EU".

Nå ser vi nok en gang konsekvensene av dette.

Men selvfølgelig, bebreid gjerne FRP for det resultatet. De gjorde tross alt ikke noe annet enn å anbefale og be folk om å stemme "ja".

Regjeringen gir et klart signal om at de forstår hvilken plass vi har fått i Europa. DET er hva som skjer.

Rune Olsen

24.03.2016 kl.13:28

Ehh, sist jeg sjekket var Norge ikke medlem av EU og hvis det er EU som skal ha et møte er det vel ikke naturlig at vi er med eller?

kims

24.03.2016 kl.13:34

du bør vel bare holde kjeften din. Du og din tankegang er vel det som ikke fungerer

Jon

24.03.2016 kl.13:38

Folk som ikke har mer respekt for sine lesere i et riksdekkende media enn at de ikke gidder lese korrektur på skribleriet sitt, har heller ikke min respekt. Forøvrig fint for deg at du til slutt klarte å finne en sak for å lufte Frp-misnøyen din. Vi andre tar en skitur i påskefjellet. PS! Frp har, i likhet med et fåtall andre mistrodde partier i Europa, svært gode løsninger på den stadig voksende terrorfaren i Europa. Tror det er bedre å begynne å lytte til disse enn prateklubbene i kjølvannet av hvert nye terrorangrep.

Nepse

24.03.2016 kl.13:38

Typisk venstreraddis som vil angripe regjeringen mens han ikke ser noen feil i AP

24.03.2016 kl.13:42

Er Norge med i EU?

Paal Frisvold

24.03.2016 kl.15:39

Ja, vi er bare ikke medlem. Anonym:

Ole

24.03.2016 kl.13:43

Jeg synes vi burde sende tenkeren Jagland.

martin

24.03.2016 kl.13:46

Nok en click bait atikkel fra Frisvold. Kaster seg på en mulighet til og snakke dritt.Sikker på at vi har full kontroll på hva som skjer på det møte.regner med Stoltenberg er heftig innvolvert i dette. Ta en ferie uke nå Pål. Satse på mer klikk etter påske.

S. Haugen

24.03.2016 kl.13:46

Flott Anders, du gjør en fantastisk jobb og fortjener hvert minutt av DIN ferie.

Hadde flere "politikere" gjort jobben sin som det Anundsen og Listhaug har gjort, hadde norgistan vært et land i bedre forfatning enn det er i dag.

GOD FERIE!

Julie

24.03.2016 kl.13:47

Du presenterer deg som

Engasjert i Europa, Norge, EUs energi- og klimapolitikk. Familiefar og sportsfreak. Kjører lydløs bil. Forfatter av boken "Mot Europa - historien om et nølende Norge".

Så har du skrevet et annet innlegg om hvor "tafatte" EU er:

Fravær: Sist, men ikke minst, lider EU av sitt eget fravær. Mange roper på et sterkere utenrikspolitisk EU, slik mange roper på i konflikten i Ukraina og Syria hvor USA er på retrett og FN lammes av Russland og Kina.

Disse områdene må EU-lederne også takle. For Europa - og i høyeste grad på Norge.

Så gnåler du om at Anunsen (hvilket er svært populær å kritisere, gir mye gratis publisitet) for å ikke møte opp i møte med EU som du 06.03.2016 har karakterisert som fraværende.

Sorry. men du virker noe fraværende og usammenhengende selv:

Hvordan greier du å mikse EU sin klimapolitikk, EU utenrikspolitikk, så til å klage på Anunsen s fravær. Og siden du er en så stor sportsfreak er du vel på 3 mils tur langt oppi fjellheimen..... ikke i Brussel og følger godt med?

VI har vel alle våre fravær, Anunsen har ført en politikk som har gitt klare signaler om at det er ikke fritt frem i Norge lenger. Hvorfor skal han sitte å pjatte med EU politikere som har en reaksjonsevne lik 0, de våkner vel om 3 år og forstår hvilken alvorlig situasjon vi er i.

Med all respekt for ofrene i Brussel, Paris, men det er ikke Anusen som sitter med ansvar for politikken i EU. Det er politikerne i EU, som man knapt ser lenger de har stukket hodet sitt så langt ned i sanden at kun stortåen stikker opp.

Det er ikke for å være uhøflig og du har rett til å ha meninger, men det kan late til at det er best om du holder deg til smøreboden og hvilken smøring som passer føret i dag enn å dra Anunsen inn på en så lavmål måte.

Gop påsk!

Erueusadu

24.03.2016 kl.13:49

Nok et skravle møte i EU regi ... Bra at Anundsen blir hjemme! EU er klubben for tåkefyrster og antidemokrater.

Slutt å misbruk skattepenger på uvirksom reisevirksomhet! Sparer miljøet og... EU = impotent, selvødeleggende, venstrevridd byråkratihelvete!

God påske!

jan haga

24.03.2016 kl.15:00

Paal Frisvold

Engasjert i Europa, Norge, EUs energi- og klimapolitikk. Familiefar og sportsfreak. Kjører lydløs bil. Forfatter av boken "Mot Europa - historien om et nølende Norge". Leder av Geelmuyden Kiese Brussel.

Kjeder du deg i dårlig påskevær??? dette er under belte stedet din selvopptatte blære

Daniel

24.03.2016 kl.15:03

Det Norske folk har sagt nei til EU ved to anledninger. Grunnloven fastlår at Norge skal være fritt, selvstendig og udelelig. EØS og Schengen avtalen er grunnlovstridig og undergraver nasjonalstatene og gir vekk makt fra det norske folk til byråkrater i Brussels!Det eneste riktige er å melde oss ut slik at vi kan ta tilbake kontroll over vårt land! Jeg ønsker også Anundsen en riktig god ferie.

Erik

24.03.2016 kl.15:15

Ser at justisministeren har tatt ferie, men resten av FRP sitt propaganda-apparat er i full sving.

Odor

24.03.2016 kl.15:51

Enda en sesjon i supperådet

Rita Voss

24.03.2016 kl.15:54

Stygt dette...ja ikke Anundsens fravær i Brussel, men bloggerens insinuasjoner... Likner slarvkjærringene som mener å vite alt om naboen. Pføy!

Stegelberg

24.03.2016 kl.16:10

Norge er ikke med i EU.

Jonas

24.03.2016 kl.17:43

Nok et oppgulp fra en venstrevridd skribent. Anundsen er en meget dyktig mann, og har nok veldig god grunn til å prioritere som han gjør. Fokuser heller på slike som Venstre, som mener vi fortsatt skal ta i mot alle disse stakkars skjeggapene mellom 20-40 som "flykter"

Kurt.

24.03.2016 kl.17:44

I Frp står familieverdier sterkt så at Anundsen tar påskeferie er ikke så rart, og det er som regel sant det Erik skriver over her også. "embetsmenn er dyktigere referatskrivere enn justisministere..." - Hvilke signaler du mener det gir at Anundsen er på påskeferie er det nok et mindretall som bryr seg om. Det er godt kjent at du ikke liker Frp og vil prøve å svartmale partiet og dets representanter så fort du får sjansen til det.

Truls Kvamme

24.03.2016 kl.17:46

Ser at de fleste angriper person og ikke påstander, ser dette som et tegn på mangel på saklig motargumentasjon.

Skulle ønske at kommentarfelter ble monitorert og usaklige innlegg som ikke diskuterer innlegget ble tagget og vi kunne unngå å se dem.

per elvis

24.03.2016 kl.18:28

Disse gale muslimer er nok ikke ferdig med fandenskapet så blir nok flere mulige møter å gå på

André Solstad

24.03.2016 kl.18:49

Ønsker justisministeren god påskeferie.

Kristian

24.03.2016 kl.18:57

Og hva skal de gjøre på det møtet da? Mer preik og snakk om integrering.

Samt fordømmelse og blablabla.

Hele gjengen er totalt handlingslammet, siste stuntet var vel at Tyrkia skal sikre europas grenser, vi klarer jo ikke det selv inkl. Norge. Grensa mot Russland sto på vid vegg. Patetisk.

De kan like godt ta påskeferie hele bunten.Har mistet troen helt, Europa er tapt til islam innen 50 år.

Ståle

24.03.2016 kl.18:58

Tendensiøst! Jeg tviler på om den godeste Frisvold har sjekket om Islands og Sveits' utenriksministre var deltakere. Det er ganske pinlig for Nettavisen at dette sludderet får innpass.

vidar

24.03.2016 kl.19:18

Unner Anundsen en god og avslappende påskeferie,han er sikkert utslitt av å være med Røde Kors og se hvordan de jobber på fjellet før påske.

God påske Anundsen

Jon Inge

24.03.2016 kl.19:18

Er vi medlemmer i EU også nå da, det var jeg jammen ikke klar over.

Ellers så var det forholdsvis lavmål hele innlegget ditt.

Terje M

24.03.2016 kl.19:31

Kan ikke de som var med på å ødelegge europa klare seg selv. Meg bekjent har Frp vært motstander av dette fra første stund. Ikke mer riktig at de som gjorde dette mulig fårstå for løsningene selv. Så kan Frp konsentrere seg om Norge.

Roald

24.03.2016 kl.19:55

Norge er ikke medlem av EU! Derfor er vi ikke invitert til samtalene med de andre - Er ikke det ryddig?

Pernille

24.03.2016 kl.19:57

Hva har han der å gjøre? Hva er poenget for et ikke-EU-land å reise dit for å si at de er "sjokkert" ? Han hører vel muligens med til de mange som slett ikke er sjokkert, men lei seg, oppgitt og redd. Europas "politikere" har allered gitt opp Europa, de har gitt bort denne verdensdelen og vi som ikke er enige i hva de har gjort, ja vi har ikke noe vi skulle ha sagt. Åpner vi munnen blir vi stemplet tvert.

Disse møtene er jo bare spill for galleriet, det skjer uansett ingenting av verdi. Om ti år er her lite igjen, da er våre kirker og katedraler jevnet med jorden, på lik linje med alt de legger i ruiner der sør, overalt hvor de farer frem. Vi selv er en hundset minoritet på egen jord, de få av oss som er igjen. Så...hvorfor skulle han kaste bort en fjelltur, hvor mange flere vil han få tror du?

Scott Johansen

24.03.2016 kl.20:03

Jævelig god kommentar Julie som tiltredes.

Pål

24.03.2016 kl.20:29

Sosialistene foreslo et tak på 8000 flyktninger. Frp og Høyre fyller landet med flyktninger i rekordfart og sikrer seg velgere. Grensene er vidåpne. Utsendinga stoppa. Anundsen på påskeferie mens Europa samler seg til møter i kjølvannet av terroren i Brussel.

Flykningstrøm, segway, bensinpris, bompenger, tollkvoter, oljenæringa, arbeidsledige, lakrispiper og velfortjent påskeferie.

Conrad

24.03.2016 kl.20:38

Norge er desverre medlem av EU og det ble gjort ulovlig og i strid med grunnloven og kvalifiserer faktisk til å bli stilt for riksrett og dømt for landssvik og til dere der ute som ikke har snøring på virkeligheten, her er beviset og mer til : http://www.nyhetsspeilet.no/2014/11/norge-har-vaert-medlem-av-eu-siden-juni-1994/

Kurt

24.03.2016 kl.21:19

Pål: Jeg foreslår at du heller klikker inn og leser fotballnyheter og sex samt hva som skjer med the kardassians. For politikk har du faen ikke peiling på. Sosialistiske dilletanter som bare klarer å gjenta propaganda burde samfunnet beskyttes mot.

Pål

24.03.2016 kl.21:38

Kurt Malurt. Rette ræva som fis. Rette ræva. Ditt borgerlig politisk analfabet. Kos deg med nettavisene dine sjølv, du. Klipp deg og få deg jobb, din pøbel.

John Magne Trane

24.03.2016 kl.21:44

"sin støtte og solidaritet"... Det er nok prat nå. Det kan Støre og andre tullinger gjøre i alle sine internasjonale råd. Det er på tide med handling.

Ellers må jeg nok si meg enig med alle som kommer med kritikk av deg her i kommentarfelter.

Og legge til min egen: Skammer du deg ikke? Her dør og skades hundrevis av mennesker, på grunn av venstresidens hodeløse innvandrings- og "integrerings"politikk, og så er du så frekk å prøve å gå etter de eneste som virkelig gjør noe?

Har du sett videoen med babyen ennå?

Jobb heller med å få det til å bli like ikonisk som Aylan-bildet, så får kanskje dere galninger fart i ræva.

Ha ellers en god påske der du sitter i påskefjellet og sludrer. Se ellers på breitbart den artikkelen om at det er nok med teddybjørner og roser nå.

24.03.2016 kl.21:44

Mye hårsåre frepperne her.

Frisvold har selvsagt rett, å ikke være tilstede er bare respektløst.

Men Anundsen skal vel posere litt i fjellheimen, etter katastrofene med Krekar blir det tungt og leit med politikk og sånt.

Tobb

24.03.2016 kl.21:46

Oi, så mange freppere som ble butthurt av at noen våger å kritisere Anundsen. Eller er det kanskje narsissisten sjæl som står bak alle kommentarene?

Magnar

24.03.2016 kl.21:55

Jeg tør ikke å tenke på kommentarene hvis justisministeren fra en sosialistisk regjering hadde tatt påskeferie.

Tøffen Oslo Ø

24.03.2016 kl.21:58

Riktig av Anundsen å droppe dette. Alt EU gjør blir fiasko, ikke vits å møte dem ... Norge må stenge alle grenser og passe på seg selv

Kurt

24.03.2016 kl.22:05

Det er bedre å være borgerlig enn å sympatisere med venstresiden. De som sympatiserer med dagens versjoner av AP, SV, Sp og rødt er beviselig virkelighetsfjerne.

- Jeg er ikke borgerlig. Jeg er klassisk-liberalist. Men jeg forstår hvorfor dere i den kollektivistiske bobla føler dere må sette merkelappen "borgerlig" på alle som er mer intelligente enn dere selv..

Kurt

24.03.2016 kl.22:08

Blant sosialistiske evnukker er ordet "borgerlig" som kjent et skjellsord.

Pål

24.03.2016 kl.23:30

Frp sa i Stortinget etter 22.7 at AUF overdrev offer-rollen. Paris og Brussel overdriver nok, ifølge Frp. Anunden har bare godt av påskeferie.

Ellen

25.03.2016 kl.00:50

Norge er ikke med i EU, greit nok, men de ble invitert til å delta på møtet og komme med sine synspunkter og erklæringer.Dette tok ikke Anundsen seg tid til... Så det var en som snakket om at han sikkert hadde hatt en voldsom arbeidsmengde og trengte ferie...Ærlig talt! Skal det være viktigere å ta hensyn til EN mann enn en hel nasjon? Er bare så totalt feil at han ikke deltok. Han representerer det norske folket og burde reist for å vise Belgia og alle de som ble direkte berørt, den dypeste respekt.

Lars Olav Prestegård

25.03.2016 kl.07:56

Hylekoret fra FrP er på plass ser eg!

Men hva med å inngå i sakens kjerne, nemlig at vi som et ytterpunkt i Schengen så burde vi absolutt møte på ministermøter, med en minister!

Martin

25.03.2016 kl.09:28

FrP-hylekoret samler krefter i påsken ser jeg. Hadde en minister fra venstresiden tatt ferie fremfor plikter, hadde nok pipa hatt en annen lyd.

25.03.2016 kl.10:38

"Etter 22. juli-terroren stod alle EUs justisministre i ett minutts stillhet for å vise respekt for Norge. Men når det er vår tur til å vise respekt, så prioriterer vi heller Påskeferie?" Det er her poenget ditt faller fra hverandre. Jeg er temmelig sikker Anundsen tok et minutt stillhet for Brussel.

Du sammenligner et minutt stillhet med å skulle reise til et annet land..

Skriv en ny kommentar

hits