Brexit: Norge kan bli foreldreløs i EU

kommentarer 21 kommentarer



Utfallet av den britiske folkeavstemningen om EU er fortsatt helt åpent. Britiske meningsmålinger tok radikalt feil under valget på Underhuset i 2015, og bookmakernes sterke tro på Remain-siden levner liten tillit.

Isolasjon avler vold

Det grusomme drapet på underhusmedlemmet Jo Cox av en ytre høyre nei-tilhenger, viser hvilke desperate handlinger nasjonalisme og isolasjon kan fremprovosere. 22. juli-terroristen var like sykelig opptatt av motstand mot EU-samarbeidet som innvandring i sitt absurde manifest. Det vitner om hvor galt av sted det kan føre med enkeltmennesker når politiske strømninger frister med å stenge land og mennesker inne, i stedet for å samarbeide over landegrensene. Det tragiske mordet på Anna Lindh endret heller ikke opinionen dagene før folkeavstemningen om Sveriges deltakelse i eurosonen. Mens isolasjon avler vold, avler samarbeid harmoni. Derfor vegrer norske nei-aktører som SV seg for å uttale seg om Brexit, slik Kjetil Alstadheim skriver så elegant om i En ut-av skoene-opplevelse i dagens utgave av Dagens Næringsliv. Til og med den innbitte EU-kritikeren Per Edgar Kokkvold tør heller ikke vise kortene i sin siste søndagskommentar i Aftenposten. Men kaster britene loss kommer de nok løpende med hva-var-det-vi sa. 

Debatten

EU-debatten i Storbritannia domineres av flere perspektiver: Tabloidavisen The Sun omtaler Brussel som et totalitært system, og The Telegraph sier verden er større enn EU, akkurat som den norske neisiden. La oss se nærmere på begge påstander.

Grunnpilaren i EU-systemet er at suverene land går sammen om å samarbeide på ett og ett område. Når de går løs på felles utfordringer fordi de ser seg best tjent med å samarbeide, avgir de i praksis suverenitet. Ved lange forhandlinger kommer de frem til at de får mer igjen for å dele suverenitet enn å stå alene. På samtlige områder der EU-landene har forhandlet seg frem til en felles holdning har Underhuset og den britiske regjeringen gitt sitt eksplisitte tilsagn. EU er ingen suveren stat og kommer aldri til å bli det. Å si at Underhuset ikke lenger er den suverene lovforsamlingen i Storbritannia blir derfor helt feil, slik professor ved Universitetet i Liverpool,  Michael Dougan, slår fast.

Telegraph sier Storbritannia står fritt til å handle med hvem som helst. Det hører jeg også ofte fra norsk ungdom som kommer til Brussel. I forhold til EU har Storbritannia har i realiteten tre alternativer:

EØS-modellen

Den sikreste måten er å bli med i EØS. Fordelen med den ?norske modellen? er det automatiske opptaket av regelverk og at vi har felles kontroll og tvisteløsning. Dermed vet økonomiske aktører i EU-land og i Norge at de forholder seg til det samme regelverket på samme tid. Men pay and obey without a say kommer ikke på tale, ifølge nei-siden. Den norske regjeringen har heller ikke vist nevneverdig interesse for ha med britene på laget, noe statsminister Erna Solberg gjorde klart i et intervju med Politico. For EØS med britene på laget blir mye vanskeligere å håndtere

Sveitsmodellen

Dernest kan britene gjøre som sveitserne: vente på at EU kommer frem til felles lovgivning for det indre marked, og innføre de samme reglene hjemme. Men da vil de hele tiden komme på etterskudd, noe som vil skape stor usikkerhet. Den sveitsiske modellen har fortsatt flere institusjonelle uløste problemstillinger, som blant annet opptak av nye rettsakter og kontroll- og tvisteløsningsorgan. For en liten og tilpasningsdyktig økonomi som Sveits har dette så langt vist seg mulig.  En slik modell vil gå mye tregere for Storbritannia og dermed stikke mange kjepper i hjulet for handel med EU-landene.

Canadamodellen

Det tredje alternativet er Canada-modellen, det vil si kun handels- og investeringsavtale. Hovedutfordringen med slike WTO-baserte avtaler er at man ikke tar del i det regulatoriske samarbeidet. I dag er det svært lave tolltariffer mellom vestlige industriland. Men de har derimot utviklet en lang rekke regulatoriske krav, blant annet til helse, miljø og sikkerhet. Skal du eksportere en bil fra USA eller Canada til Europa må du sette inn nye blinklys på sidene, justere utslippsnivået, fjerne sotete vinduer foran, installere automatisk dagslys, osv. Slike regulatoriske krav finnes på hvert eneste produkt, for ikke å snakke om tjenester.

Her ligger det unike i EU-samarbeidet: Suverene land forhandler seg frem til enighet om felles standarder for traktorer, sukkerinnhold og flysikkerhet ? og sørger for at alle innfører og lever opp til de samme kravene.  

Tysk redning

Storbritannia har vært en effektiv vokter mot at EU-samarbeidet spres til områder utenfor det indre marked. Derfor er det ingen flertallsavgjørelser for politiske områder som forsvars-, utenriks-, sosial- og trygdepolitikk. For Norge, som alltid har vært en nølende europeer, har britene vært vår europeiske beskytter. Går britene ut blir Norge foreldreløs i EU og vi vil søke ly og støtte hos et mye mer EU-føderalt Tyskland. Da kan det begynne å haste med å få vår egen stemme ved bordet. 

21 kommentarer

Skvatt

21.06.2016 kl.14:04

Orsak, men me treng ikkje nokon foreldre i detta ofslege EU, ikkje på vilkår. Det verte jo nett som om me skulle ha Satan Djevelen sjølve som far, av di detta forhufselege EU er sjølvaste Dyret i Opeberringa. So seier Herrens ord. Istaden lyt me prisa dessa englendarane for deira ynskje um å følgja Noreg sin veg ut or detta fælslege EU og inn i salegheita, sjølvsagd samstundes som me fordømer dei for å innføra språket sitt åt oss på nynorsken sin kostnad. Nei, denna Pål Frisvald lyt berre innfinna seg i rekkjene og vona saman med resten or oss at heile detta EU forvitrar innanifrå, fell saman som ein skinnfell og verte heilt uppløyst for godt, elles trur eg beint fram ikkje han kan vêre norsk i det heile, eg. Jau!

JE

21.06.2016 kl.15:00

Hvorfor fortsetter denne løgnen om at Jo Cox´drapsmann er nasjonalist? At "Britain first" ble ropt har bliit avvist av øyenvitnene, og mye taler for at den opprinnelige uoverenstemmelsen var mellom Mair og en annen person. Cox blandet seg inn og ble dessverre drept.

Mair´s naboer påstår han ikke har gitt uttrykk for politisk interesse, og "kilden" bak nasjonalistryktene kommer fra en svartelistet, radikal sosialist tankesmie.

Hva får samfunnsdebattanter som Friisvold til å ukritisk kaste seg på udokumenterte rykter, bare fordi de bygger oppunder en ønsket vinkling? Dette er nesten uærlighet i mine øyne.

Richard

21.06.2016 kl.15:05

Dette var litt for enkelt og litt for dumt til at man kjøper (bort)forklaringen.

Først av alt, vi vet ikke noe om alternativ 4, og å nevne de 3 eneste en så superduper EU har fått til må være litt flaut. Selv vet jeg ikke hva som er best for britene, jeg vet ikke hva utfallet av å bli eller forlate kan være. Men vi vet med sikkerhet at det stemmer at EU lider av udemokratiske prosesser, at de spør noen få politikere og timer det hele slik at det stort sett blir «ja». De eksperimenterer med folket uten å spørre om folket er med. Det skaper misnøye, hat og vold.

Det er også vel ekstremt å påstå at et land vil ende opp i en voldsspiral dersom de trekker seg ut av noe som EU, hvor har du det fra? GB er mer enn bare EU, og avtalene de har med Australia, Canada, USA, Japan, Kina og mange andre, gjør vel at de ikke står alene og forlatt slik påstanden er her. Ikke tror jeg briter blir mer voldelige av å bli et samlet land igjen.

EU var genial som frihandelsavtale. EU var full av gode ideer og prosesser for å få business til å flyte så sømløst som mulig og for å harmonisere regler. EU fungerte meget bra.

Maastricht traktaten, som så bra ut på papiret, endret alt dette og så startet prosessen fra å prate om frihandel til å «Bestemme» over medlemsland. EU ble tvers gjennom politisk. Og uansett hvor mange som var med å bestemme, var det kun et fåtall innenfor den innerste sirkel som hadde noe å si og bestemte for alle andre. Enten ved å overtale eller ved å true. Lite til ingenting har endret seg til det bedre siden den gang.

Å ikke innrømme at det er noe galt med EU er det samme som å si at FIFA og OL er på rett kjør med pengebruken sin. Begge er på vei til å kollidere. Mest galt er at en mann med holdningene til Junker sitter ved makten. Han er jo EUs Blatter helt klart og så har man en horde med Samaranch?ere rundt han igjen. Det er noe galt.

Du kunne valgt å fokusere på de reelle gode tingene ved EU mann ? istedenfor gjør du det samme som alle andre og forsøker å skremme med informasjon du ikke har. For det vil gå bra med GB, det kan komme tøffe tider, men tøffe tider har vi alle vært gjennom. Det vil gå bra om de blir og det vil gå bra om de drar.

Gunnar

21.06.2016 kl.19:15

Canada har en "handelsavtale" med USA som tilsvarer TTIP som nå EU og USA forhandler om. Det innebærer at et firma (les: de store internasjonale selskapene) kan saksøke et land hvis de mener de taper penger på tiltak regjeringen gjør.

Som resultat er Canada det mest saksøkte landet i verden i dag, og har hittil tapt samtlige søksmål. Flere av dem er absurditeter og har kostet Canada store summer.

Gled dere til TTIP er på plass. Da er vi i hendene på de superrike som i dag styrer USA. konsekvensen vil være enorm overføring av verdier fra middelklassen til de supeerrike, og de få menneskene som står bak vil få enorm makt.

Edmond Andersen

21.06.2016 kl.19:36

En politiker blir drept og du nevner høyreekstreme samtidig som islamister daglig dreper over hele verden!!!!!!!

Judas Iskariot

21.06.2016 kl.19:39

Her ser vi Bob Geldof gi "finger" til Brexit folk, mellom champagne sippingen sin. Flere han viste "fingern" til var fiskere som forsøker å overleve på de små kvotene eller EU sin nedleggelse av den engelske fiskerflåte.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/06/15/18/354DB68600000578-3642793-Sir_Bob_could_be_clearly_seen_making_V_signs_and_obscene_gesture-a-92_1466010015539.jpg

Need I say more.

root

21.06.2016 kl.19:52

Frisvold skriver: "Det grusomme drapet på underhusmedlemmet Jo Cox av en ytre høyre nei-tilhenger, viser hvilke desperate handlinger nasjonalisme og isolasjon kan fremprovosere. 22. juli-terroristen var like sykelig opptatt av motstand mot EU-samarbeidet som innvandring i sitt absurde manifest. Det vitner om hvor galt av sted det kan føre med enkeltmennesker når politiske strømninger frister med å stenge land og mennesker inne, i stedet for å samarbeide over landegrensene. Det tragiske mordet på Anna Lindh endret heller ikke opinionen dagene før folkeavstemningen om Sveriges deltakelse i eurosonen. Mens isolasjon avler vold, avler samarbeid harmoni. "

Når EU-tilhengerne legger seg på en så totalt usaklig og uoppriktig forsøk på å sverte og mistenkeliggjøre, så skaper du inntrykk av at du ikke har noe reelt å fare med.

Hadde man heller hadde prøvd å konsentrere seg om å legge fram saklig, oppriktig, redelig og rasjonelle grunner, og prøve å forklare hvorfor du selv har kommet fram til ditt standpunkt, så kunne det kanskje ha vært interessant å lese resten. Men når man begynner på den måten, så er det veldig vanskelig å ta resten på alvor. Og hvorfor ta seg bryet?!

erdu dum eller?

21.06.2016 kl.21:10

" Går britene ut blir Norge foreldreløs i EU "

Er Norge med i EU altså?

Det var jeg ikke klar over.

Det er når bloggforfatter gjør en slik fatal feil i bloggen sin man forstår at det var siste gang man leste en blogg fra den siden....

Det jeg kan love dere

21.06.2016 kl.21:19

det jeg kan love dere, er, når bookmakere i England går ut å påstår at det er størst mulighet for at England blir i EU, da blir det stikk motsatt,

Da sier vi, by by England...

No more England in EU.now there is time for chaos

Jonas

21.06.2016 kl.21:31

Mentalt syk.

Bjørn Johan

21.06.2016 kl.21:51

Vil bare minne om alle dommedagsprofetiene i 1994 fra EU tilhengere, alt skulle gå til he$#@÷× med Norge hvis vi ikke stemte ja.

I dag skryte faktisk de samme politikere og eliten at Norge er verdens beste land å bo i og at vi er verdens rikeste land.

Og det betyr vel at de som stemte nei i 72 og 94 er de vi må takke for velstanden vår.?

Eller betyr det at vi hadde vært enda rikere hvis vi stemte ja til EU i 72/94?

meg

21.06.2016 kl.21:56

De må ut..men det vil bli et helvette for dem..men verre vil det bli på sikt om de ikke går ut.

Det var aldri tenkt at det skulle være lett å komme seg ut..tvert imot

EU er ei hengemyr...jo lenger man blir jo dypere synker mann ned i avgrunnen.

Det hele lukter råtten fisk... som er alt dem sitter igjen med der over etter EU vennene deres har fisket alt som var verdt noe...

Når det er sagt, kanskje er det karma.. The sun may finally set on the "British Empire..."

Sånn går det når folket sover.

Thomas

22.06.2016 kl.01:10

Oi, oi oi! Må innrømme at jeg ble veldig overrasket over hva du skriver i dette innlegget. Jeg har måtte lese avsnittet om "isolasjon avler vold flere ganger". Enten må du ha vært full, forbanna eller så må svare være at du rett og slett er helt på jordet, når du skrev dette.

DET HENGER IKKE SAMMEN!

Du antyder at det er isolasjon og nasjonalisme som har framprovosert drapet på Jo Cox. Nasjonalisme kanskje, men er det ikke isolasjon du advarer mot med Brexit. Vel, siden GB ennå ikke er utenfor EU, gjelder vel ikke argumentet om isolasjon??

Koblingen mellom SV og de ikke vil uttale seg fordi isolasjon fører til vold er også absurd. Hovedgrunnen til at SV er tause, er at de er grunnleggende uenig i hovedgrunnen til at Brexit har så stort framgang: Motstanden mot innvandring.

Og hva er det med kommentaren om at land og mennesker blir stengt inne?? Blir det slik at briter ikke får lov å reise utforbi GB??

Oi, oi. Dette var sørgelig svakt og skuffende lesning. Jeg hadde forventet meg noe helt annet av deg, men det er mulig jeg har tatt feil av en fin innpakning.

Stein-Erik Mattsson

22.06.2016 kl.02:14

Jeg er veldig enig med deg, Friisvold, i at det er et sterkt og tradisjonsrikt bånd mellom Norge og Storbritannia. Og faktisk er det sånn at om vi følger de tradisjonelle fyrstehusreglene, så vil Storbritannias neste konge, Charles III, tilhøre samme fyrstehus som dronning Margrethe II og kong Harald V, Huset Sonderburg-Glücksburg. Men så biter du deg på en måte litt i leppa ved å si at vi i Norge blir foreldreløse. For det er jo ikke her som det kan bli ved en skilsmisse, at mor og far skiller lag, noe barna iblant kan få vanskeligheter med å forholde seg til. Her går jo, som du sier, både mor og far ut av EU, og kan da kanskje - iallfall på litt sikt - få MER tid og krefter til barna sine! Og det er jo heller ikke slik at vi er uten slektninger i EU? For det var jo noe for ganske mange år siden, som på engelsk het - og fortsatt omtales som - The United Kingdom of Denmark and Norway. Jeg kan også godt være enig med deg i at det - som alltid i folkeavstemningsdebatter - kan dukke opp merkelige argumenter. Og det tror jeg politikerne selv må ta mye av skylden for, fordi selv nå - med flere teknologisk mulige løsninger - så tviholder de på det representative demokratiet fremfor direktedemokratiet. Den tidl. SAS-sjefen, Jan Carlzon, sa det slik: "Den man ikke gir ansvar, kan man ikke forvente at skal ta beslutninger. Den man gir ansvar, kan man ikke unngå at tar beslutninger." Og selv om jeg synser om det meste, tvilholder jeg på prinsippene om at Brexit skal britene selv få stemme over. Akkurat som amerikanerne skal få stemme om hvem som blir deres neste president. Uansett hva jeg måtte mene om sakene her i Norge...

Bjarne Bjørnehi

22.06.2016 kl.02:27

En svært god kronikk av Frisvold. Ikke minst fordi den ga en lenke til Per Edgar Kokkvolds kommentar ;)

Til kommentator JE: Jo Cox' drapsmann kan trygt regnes som ekstrem nasjonalist, om så bare ut fra hva han oppga som navn i retten. Leser du ikke aviser?

Til kommentator Bjørn Johan: Jada, jada, EU-motstanderne "vant", både i 72 og 94. Gro ble likevel sittende, for å "ta ansvar" (dette er den norske modellen). Deretter utviklet hun EØS, som betyr at Norge er med i EU, men uten stemmerett. EU-motstanderne "vant" avstemningen, og har tapt hvert eneste minutt siden. Gratulerer!

Norge kan gjerne bli fullt medlem av EU, men det vil bare ha symbolsk betydning. Det vil ikke forandre noen ting. For selv om vi kunne være med på diskusjoner og avstemninger, ville Norges stemme ha omtrent nøyaktig null verdi i sammenhengen.

Vi kan altså like gjerne fortsette i EØS, og dyrke symboler med stor lidenskap. Hvorfor vi gjør det, nå som vi liksom er blitt så opplyste og all ting, er et spørmål for psykologer og antropologer.

Geir

22.06.2016 kl.08:10

Nok en sosialist som ønsker å skremme oss til å tro at EU er bra når det er det motsatte. Personlig ønsker jeg både EU, EØS og Schengen nedenom og hjem. Gi meg en fordel nordmenn har hatt av Schengen.

JE

22.06.2016 kl.11:12

Til Bjarne :

Hva mannen skal ha uttrykt i fengslingsmøtet, befester på ingen måte årsaken til drapet. Vitner sier fremdeles at det var en krangel mellom Mair og en annen person som Cox blandet seg inn i. Med tanke på at forhørene har tatt for seg det opprinnelige ryktet om at "Britain first" ble ropt, er det ikke merkelig at en mann med psykiske problemer kan uttrykke seg slik etterpå.

Du burde ikke komme med "faktaopplysninger" til andre når du er uvitende selv. EØS avtalen ble ikke til etter at Norge sa nei til EU. Avtalen var ferdig i 1992.

PINLIG

Svein Brændjord

22.06.2016 kl.12:52

Ganske fabelaktig at det tross alt som har skjedd - stikk motsatt av hva jasiden både lovet oss og truet med - at det kan finnes en eneste tilhenger av EU i Norgd.

23.06.2016 kl.09:33

Dette er noe av det elendigste jeg har lest, ingenting henger på geip, og i tillegg er fakta feil.

Pelle

23.06.2016 kl.10:35

Artikkelen oser så mye av føleri at det blir pinlig. Du bikker over allerede når du fremstiller EU-motstandere som isolasjonister og motstandere av samarbeid. Du skjønner det, Frisvold, at samarbeid, det kan bare foregå mellom selvstendige entiteter. EU-medlemskap er en overgivelse til en sterkere forhandlingspart. Hvorfor kan ikke heller EU knytte seg til UK? Eller enda bedre, til Norge? For vi har ganske mye bedre forhold her enn i EU, og Norge kunne sikkert fått skikk på Europa også om de bare hadde avstått makt til oss. Men nei, det er alltid den lille som skal avstå makt til den sterke.

Så presterer du lavmålet ved å trekke ABB inn i dette. Det blir som å sammenligne EU med Det tredje riket. EU var Hitlers våte drøm.

Knut Arne Langås

23.06.2016 kl.12:57

Her var det mange negative kommentarer og en rekke påstander om EU fra EU-motstandere. Jeg synes at det var en bra artikkel. Det er klart at en eventuelt utmelding fra Storbritannias side fra EU vil få betydelige konsekvenser for Europa og EU- inkludert Norge da. Norge har liten innflytelse fordi vi ikke er medlem av EU. En får jo ikke innflytelse og medbestemmelse ved ikke å ha stemmerett der. Så er selvsagt ikke EU perfekt og en kan være uenig i ting der. Organisasjonen har likevel bidratt til å skape fred, demokratisk utvikling og økonomisk vekst i Europa etter mitt syn. Dette er tross alt det viktigste for meg! Så håper jeg at Storbritannia blir værende i EU- det er viktig for både dette landet og for EU. Storbritannia er jo et viktig land i Europa og EU trenger dette landet!

Skriv en ny kommentar

hits